Fietsvakantie Gambia

Fietsen in Gambia;  het is mogelijk…..  en een beleving die geweldig is. Fietsen in een periode waar het koud en nat is in Nederland.  In Gambia is het dan ca 30 graden, de droge lucht en het zee klimaat maken het fietsen mogelijk en plezierig.

Vorig jaar waren wij al naar Gambia geweest alleen voor de zon. Dit jaar wilde ik wat anders . Ik heb internet lopen afspeuren en kwam de Belg Bernard Ugille tegen (www.lifeandbike.be) Bernard organiseert fiets tochten door Gambia en Senegal.

Het appartement

Het appartementen complex moesten we zelf boeken en we kwamen bij het zelfde complex als vorig jaar Djeliba uit . Verder op bij het strand heeft de zelfde eigenaar nog een beach bar Poco loco.
Elke locatie zijn wel op of aanmerkingen te maken, wij voelden ons hier zeer prettig.
We werden netjes van het vliegveld af gehaald en daarom waren we vlot bij Djeliba, zonder dat we eerst alle ander appartementen complexen af moesten om mensen af te zetten.  We spraken meteen aan het einde van de middag af om de fietsen te testen.  De fietsen zijn goed voor Gambiaanse begrippen. De cannodale die ik zelf thuis heb staan kunnen ze daar een mooie auto voor kopen en meer.  Bernard is zuinig op z’n fietsen en probeert deze in de omstandigheden die er zijn goed te onderhouden.  ’s Avonds lokaal gegeten, een plek waar ik vorig jaar absoluut niet durfde te komen. Bernard heeft ons deze week af en toe begeleid met eten en advies gegeven. Waardoor we op bijzonder plekken zijn geweest met eten.  Voor nog geen 2,50 euro eten we kip met rijst en  groente en een colatje.

DjelibaDe volgende dag hebben we afgesproken op een kruising niet ver van Djeliba af. Het wordt een ontdekkingsrit langs de kust. Hier en daar stoppen we om even te kijken en voor een lunch. Onderweg wordt er gezwaaid en geroepen door de plaatselijke bevolking. We rijden nu echt onder de mensen. Je moet geen prestatie neer willen zetten want ook de volgende dagen hebben we ritten van ca 25 km. Het is de beleving van het land, de mensen, de geur, het eten en alles wat er om je heen gebeurd tijdens het fietsen.  Het verkeer raast rustig door. Je moet goed uit kijken voor alle kuilen in de weg. Een slinger maken naar rechts is een optie, een ruk aan je stuur naar links levert een hoop getoeter op van auto’s, busjes, taxis en vrachtwagens.

De daarop volgende dagen wisselen we af met fietsen en tussen door nog eens een dagje rust.  De ritten gaan langs de zee waar we terecht komen bij de lokale vissers.
Waar je ook komt iedereen is even vriendelijk en gaat graag een praatje met je aan. De praatjes zijn vaker uit interesse dan dat het om geld gaat. Uiteraard zijn ze er Gambianen die geld aan je proberen te verdienen. Of een leugentje om best wil hebben. Maar de meeste zijn te vertrouwen en zijn zeer behulpzaam.  We zijn met Bernard echt overal gaan zitten. We zijn zelfs met de fiets dwars over de grootste markt van Gambia gefietst.  Net buiten de Serakunda market hebben we even wat gedronken. Je kijkt je ogen uit wat er allemaal voorbij komt. De geur op de markt van het eten is ongelooflijk

We zijn ook een aantal dagen met de 4×4 weg gebracht richting Brikama. Van af daar zijn we naar de senegalese grens gefietst. Helaas konden we er niet te dicht bij komen, politie, douane gaat heel iets anders te werk dan in Europa.  Maar het was de koningsrit. We hebben gefietst over rode stoffige wegen.  Door kleine dorpjes waar de school kinderen je tegemoet komen rennen en vragen om een “sweetie” of je fles water. Als je eenmaal stopt in de schaduw staan er ook meteen tig bij je fiets.

Onder weg liet Bernard ons genieten van het plaatselijke eten. Let wel soms zat de kop nog aan je vis. Niet iedereen was daar blij mee. Maar ach als je honger hebt (wat is honger) dan eet je toch alles.

We zijn tijdens een van de ritten ook nog bij een museum geweest en bij een kunstnaar www.mama-africa-gambia.org . Op deze manier krijg je een goede indruk van het land en zijn tradities.

Iedereen die de warmte opzoekt en iets sportiefs wil doen tijdens de koude dagen in Nederland kan ik dit vakantie oort aanraden.  Langzaam komt hier steeds meer toerisme en zullen oude culturen verdwijnen. Iedereen wil vrienden met je worden, zodat als je in Nederland bent iets kunt sturen. De mensen zijn tevreden en trots op hun
land.  Als je eenmaal een vriend hebt zal deze ook de hele week alles voor je willen regelen. Wij hadden vorig jaar al een vriend gevonden. Yafaye de chauffeur van African Tours.  Yafaye is en hardwerkende  trotse, integere man. Dit jaar zijn we bij hem en zijn familie op bezoek geweest.

Bij het marktje in de buurt van Kololi proberen ze je  van alles te verkopen. Maar loop rustig door naar achteren daar is het rustiger en zijn de mensen gemoedelijker. Je kan  rustig even rond kijken of een spelletje spelen met de verkoper. Wij zijn echt overal geweest en we hebben genoten met alle Gambianen om ons heen.

Gambia voelt als Ameland, vertrouwd, uitrusten, weg van alle hectiek.  Gewoon mezelf.